Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua https://pohjoinensaimaa.fi. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Digipalvelulain tavoitteena on ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa ja yhdenmukaiset vaatimukset saavutettavuudelle. Tämä verkkosivusto on uudistettu huomioiden digipalvelulaki sekä EU:n saavutettavuusdirektiivi. Saavutettavuus pidetään keskiössä myös palvelua edelleen kehitettäessä.
Digipalvelulaki
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) eli digipalvelulaki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Digipalvelulaki sisältää kolme keskeistä vaatimusta, jotka sen piiriin kuuluvien digipalvelujen tulee täyttää:
- Palvelun ja sen sisältöjen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset. Kyse on 49 kansainvälisen Web Content Accessibility Guidelines 2.1 ‑ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteeristä.
- Palvelun ja sen sisältöjen saavutettavuus tulee arvioida ja saavutettavuuden tila ja sen mahdolliset puutteet esitellä saavutettavuusselosteessa.
- Palvelun tulee sisältää sähköinen palautekanava käyttäjille saavutettavuuspalautteen jättämistä varten. Palautteeseen tulee vastata 14 päivässä.
Miten saavutettava palvelu on?
Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Verkkosivusto on julkaistu syksyllä 2024.
Saavutettavuusseloste on päivitetty 10.12.2025.
Verkkopalvelun saavutettavuuden on arvioinut palvelun sisällöntuottajat yhdessä kehittäjien kanssa.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Saavutettavuuspalaute on meille erittäin arvokasta. Palautteesi kautta saamme suoraan tietoa, jos jokin palvelussamme ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Tätä tietoa hyödynnämme kehitystyössä, jotta palvelumme ovat jatkossa parempia ja saavutettavampia.
Palaute annetaan lähettämällä sähköpostia [email protected] osoitteeseen.
Vastaamme palautteeseen 14 päivän kuluessa.
Ei saavutettava sisältö
Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen.
Navigaatio
- Navigaatiovalikkoa ei voi piilottaa siirtämättä osoitinta (WCAG 1.4.13)
Sisältö
- Palvelussa on paikoittain tyhjiä rivinvaihtoja, jolloin ruudunlukijakäyttäjille tulee ylimääräistä melua ja askellettavaa. (WCAG 1.3.1)
- Palvelussa on joitain geneerisesti nimettyjä linkkejä, joista itsessään, tai yhdessä kontekstin kanssa, ei käy ilmi niiden kohde.(WCAG 2.4.4 ja 1.1.1)
- Palvelussa on joitain otsikoksi muotoiltuja tekstejä, joista puuttuu otsikkotunnisteet. (WCAG 1.3.1)
- Sivujen otsikkotasojen järjestys voi olla joillain verkkopalvelun sivuilla virheellinen. WCAG 1.3.1
Havaittavuus
- Palvelussa on joitain koristeellisia kuvia, joilla ei ole tunnistetta. Lisäksi joiltain informatiivisilta kuvilta puuttuu vaihtoehtoinen teksti (WCAG 1.1.1)
Tässä listatut puutteet pyritään joko korjaamaan tai selvittämään ratkaisuvaihtoehdot 31.12.2026 mennessä.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000



