Saunan lauteet, joiden päällä ovat vesikiulu ja vasta – hyvinvointia ja luonnonläheistä saunomista Pohjoisella Saimaalla.

Saavu­tet­ta­vuus­se­los­te

Digipal­ve­lu­lain tavoit­tee­na on ihmisten yhden­ver­tai­suus digitaa­li­ses­sa yhteis­kun­nas­sa ja yhden­mu­kai­set vaati­muk­set saavu­tet­ta­vuu­del­le. Tämä verkko­si­vus­to on uudis­tet­tu huomioi­den digipal­ve­lu­la­ki sekä EU:n saavu­tet­ta­vuus­di­rek­tii­vi. Saavu­tet­ta­vuus pidetään keskiös­sä myös palvelua edelleen kehitet­täes­sä.

Laki digitaa­lis­ten palve­lu­jen tarjoa­mi­ses­ta velvoit­taa julkista sektoria ja osaa yksityi­sen ja kolman­nen sektorin organi­saa­tiois­ta noudat­ta­maan saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muk­sia. Laki digitaa­lis­ten palve­lu­jen tarjoa­mi­ses­ta (306/2019) eli digipal­ve­lu­la­ki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Digipal­ve­lu­la­ki sisältää kolme keskeis­tä vaati­mus­ta, jotka sen piiriin kuulu­vien digipal­ve­lu­jen tulee täyttää:

  1. Palvelun ja sen sisäl­tö­jen tulee täyttää saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­muk­set. Kyse on 49 kansain­vä­li­sen Web Content Acces­si­bi­li­ty Guide­li­nes 2.1 ‑ohjeis­tuk­sen A- ja AA-tason kritee­ris­tä.
  2. Palvelun ja sen sisäl­tö­jen saavu­tet­ta­vuus tulee arvioida ja saavu­tet­ta­vuu­den tila ja sen mahdol­li­set puutteet esitellä saavu­tet­ta­vuus­se­los­tees­sa.
  3. Palvelun tulee sisältää sähköi­nen palau­te­ka­na­va käyttä­jil­le saavu­tet­ta­vuus­pa­laut­teen jättä­mis­tä varten. Palaut­tee­seen tulee vastata 14 päivässä.

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavu­tet­ta­vuus­kri­tee­rit (WCAG-kritee­ris­tö 2.1 ja 2.2). Palve­lus­sa on joitakin saavu­tet­ta­vuus­puut­tei­ta, jotka on kuvattu tarkem­min alempana.

Verkko­si­vus­to on julkais­tu syksyllä 2024.

Saavu­tet­ta­vuus­se­los­te on päivi­tet­ty 10.12.2025.

Verkko­pal­ve­lun saavu­tet­ta­vuu­den on arvioi­nut palvelun sisäl­lön­tuot­ta­jat yhdessä kehit­tä­jien kanssa.

Saavu­tet­ta­vuus­pa­lau­te on meille erittäin arvokas­ta. Palaut­tee­si kautta saamme suoraan tietoa, jos jokin palve­lus­sam­me ei toimi parhaal­la mahdol­li­sel­la tavalla. Tätä tietoa hyödyn­näm­me kehitys­työs­sä, jotta palve­lum­me ovat jatkossa parempia ja saavu­tet­ta­vam­pia.

Verkko­si­vus­to ei ole vielä kaikilta osin vaati­mus­ten mukainen.

Navigaa­tio

  • Navigaa­tio­va­lik­koa ei voi piilot­taa siirtä­mät­tä osoitin­ta (WCAG 1.4.13)

Sisältö

  • Palve­lus­sa on paikoit­tain tyhjiä rivin­vaih­to­ja, jolloin ruudun­lu­ki­ja­käyt­tä­jil­le tulee ylimää­räis­tä melua ja askel­let­ta­vaa. (WCAG 1.3.1)
  • Palve­lus­sa on joitain genee­ri­ses­ti nimet­ty­jä linkkejä, joista itses­sään, tai yhdessä konteks­tin kanssa, ei käy ilmi niiden kohde.(WCAG 2.4.4 ja 1.1.1)
  • Palve­lus­sa on joitain otsikok­si muotoil­tu­ja tekstejä, joista puuttuu otsik­ko­tun­nis­teet. (WCAG 1.3.1)
  • Sivujen otsik­ko­ta­so­jen järjes­tys voi olla joillain verkko­pal­ve­lun sivuilla virheel­li­nen.  WCAG 1.3.1

Havait­ta­vuus

  • Palve­lus­sa on joitain koris­teel­li­sia kuvia, joilla ei ole tunnis­tet­ta. Lisäksi joiltain infor­ma­tii­vi­sil­ta kuvilta puuttuu vaihtoeh­toi­nen teksti (WCAG 1.1.1)

Tässä listatut puutteet pyritään joko korjaa­maan tai selvit­tä­mään ratkai­su­vaih­toeh­dot 31.12.2026  mennessä.

Liikenne- ja viestin­tä­vi­ras­to Traficom valvoo saavu­tet­ta­vuus­vaa­ti­mus­ten toteu­tu­mis­ta. Jos et ole tyyty­väi­nen saamaasi vastauk­seen tai et saa vastaus­ta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palaut­teen Liikenne- ja viestin­tä­vi­ras­to Trafico­mil­le. Trafico­min sivulla kerro­taan tarkasti, miten valituk­sen voi tehdä ja miten asia käsitel­lään.

Liikenne- ja viestin­tä­vi­ras­to Traficom
Digitaa­li­sen esteet­tö­myy­den ja saavu­tet­ta­vuu­den valvon­tayk­sik­kö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)traficom.fi
puhelin­nu­me­ro vaihde 029 534 5000